Singgoh Le Dulu Aok Yer

Wednesday, August 5, 2009

Kenduri Azrin

Sepanjang hayat aku, dalam sejarah keluarga aku, tak kira la belah arwah Mek ke belah Ayah ke, aku rasa ini majlis berarak yang paling ramai peserta. Takat yang aku sempat kira, 26 bijik kereta, termasuk 4WD dan van. Dalam 130 orang gak la. Ramai la tu. Rekod sblm ni masa kenduri Kak Sahrani, sebijik bas dan a few cars. That was back in the early 80's masa aku still kat sekolah rendah. May be sebab dah lama tak de majlis kawin sedara belah bapak aku. Itu pun majlis buat hari Isnin, kalau buat weekend, aku rasa lagi ramai dtg kot.

Azrin ni sepupu aku, anaknya arwah Ayah Soh. Masa Ayah Soh bukak restoran kat Bangi, dia yang jaga, tapi hayat restoran tu tak lama. Tutup kedai. Tak tau la apa ke masalahnya. Aku memang tak rapat sgt dgn anak2 arwah ni, jarang jumpa dari kecik. Cuma dalam 5 years back ni, aku ngan family dah kerap sikit berjalan ke Kelantan ngan Terengganu, so ramai sikit la sedara yang aku kenal. Sepupu ramai yang tak kenal, masing2 dah besar, kerja dan berhijrah.

Sepupu belah Ayah aku ni ramai, sgt ramai. Cecah ratus. Masa tahun 90 dulu, masa arwah Mak (nenek) masih hidup, aku pernah kira ngan dia, ada 98 org tak termasuk anak Ayah Soh, Ayah We', Su Mah dan Cik Lah. Masa tu pulak, ramai lagi sepupu aku yang belum lahir. Kalau nak kira semua skrg ni, aku rasa dah lost count dah kot.


Ntah anak Raja mana la kawin ngan si Azrin ni. Cuma Ayah kata anak Raja... ye la kot. Konvoi dari Pasir Putih ke Pasir Mas. Letih aku kejar Amir anak Cik Lah. Budak2 bawak Harrier, nak besit je kerjanya....




Azrin kata, "Lambat tul la diorang. Kalau ikut saya, pukul 11 tadi dah nak turun dah..."





Abg Din, Ayah Long & Chik Lah




Mak Ngah Cabang 4 Tumpat, panas cari tempat teduh




Ayah, Abg Yie ngan mak pengantin tgh susun org bawak hantaran





Last2, Ayah sendiri kena bawak dulang hantaran...




Wife Ayah We'. Antara yang paling kerap tanya aku, "bila nak kawin?.."

Kak Ina Ayah Long

Sama cantik sama kacak, macam pinang digelek trak... hehehe... jangan marah aa..

Another one 4 the album

No comments: