Singgoh Le Dulu Aok Yer

Sunday, August 23, 2009

1st Day Puasa

Teraweh kat surau baru. First time masuk surau ni. Dari mula buat sampai skang, ni la kali pertama aku datang. Tak patut betul. Padahal tak sampai 100 meter surau tu dr rumah aku.

Masa sahur, tgh makan tetiba rasa nyesal makan nasik, lauk segala. Cadang tu nak minum susu jer sahur. Kalau makan cam ni makin bulat la perut ngan muka aku. Tapi takat menyesal je la, insaf tak pun. Dengan sesal tu jugak la aku tambah lagi sepinggan. Bukan selalu boleh makan ramai2 cam ni.

Pukul 11.30 pagi, Adik kantoi tgh mengadap tabung coco crunch. Hishhh. Marah pun tak guna. Cuma sound dia, dia puasa ke, tak ke, lapar ke apa ke, dia dah tak leh makan sampai la time bukak puasa.

Teringat citer Rawi masa nak balik cuti raya dari Sintok dulu. Musafir punya pasal, belum naik bas, dah hisap rokok, tak habis sebatang pun, tong tong ngan kawan2. Dah naik bas, sampai la waktu berbuka, baru boleh makan. Nyesal tak pose, dapat lapar dahaga jugak.

Kesian Rawi, kesian lagi Adik. TApi aku tak leh didik anak aku dgn hanya dasar kesian, kalau tak sampai bila pun dia tak de disiplin. Sampai bila pun dia tak puasa. Dah la semayang pun selalu tuang...

No comments: