Singgoh Le Dulu Aok Yer

Friday, October 23, 2009

Jumpa Cik Tobak

Semalam turun KL ngan Nazri & Zamani. Zamani bwk keta 190kmj sbb nak kejar masa. Ada interview kat Balai Felda, Jalan Gurney. Masa sampai kat sana, hujan tgh lebat giler babas. Parking lak tak de. So aku decide tak nak masuk sekali ngan diorg utk interview tu. Aku drop diorg kat depan gate (sbb guard tak bagi masuk dlm), pas tu pusing, double park tak jauh dr gate tu. Lepak je la dlm keta.
Tgh bosan lepak sorg2, tetiba nampak satu mamat macho giler, tapi jalan bawak payung dlm hujan tu, lalu dekat keta aku. Mcm kenal. Tengok lagi sekali...
Sah!! Encik Tobak. Kawan Satu U. Bukak tingkap.
"Tobak!!"
"Weh!! Apa kau buat kat sini?"
"Nak gi mana?"
"Nak balik"
"Masuk dulu..."
"K gak. Gi minum jom"
"Jomm..."
Lama aku tak jumpa si Tobak. Last tiga tahun lepas masa dia dtg Kuantan, lepak sekali ngan Cik Toncit. Bersembangla aku ngan si Tobak ni kat kedai sesambil pekena teh tarik, cokdang dan cokkodok. Tobak belanja sbb masa tu aku langsung tak der cash dlm poket. Tak sempat nak singgah bank masa otw dr Kuantan.
Cerita apa?
Pasal anak2. Tobak dah ada dua anak, sulung umur 4, bongsu umur 1 tahun
Pasal family. Bab ni aku yg banyak kena soal sbb aku ni "Arbaie Bujang Kembali". Hehehe.
Pasal rumah. Tobak pening sebab rumah yg dibeli kat Nilai sewanya rendah, rumah yg dia sewa kat Shah Alam pulak sewa mahal.
Pasal kerja. Tobak still kat tempat lama, skang tgh sambung baut Master
Pasal kawan2. Baru semalam aku tau rupanya si Obe belum kawin lagi. Awek yg dtg Kuantan ngan dia dulu tu, awek dia, bukan bini dia... huh!! Tertipu aku!!
Pasal futsal tahun ni yg dibatalkan. Futsal apa? Alumni punya futsal. Tobak penganjur utama setiap tahun. Tak der mamat ni, tak jalan futsal...
Pasal hidup dan kehidupan. Bab ni open je, tak yah citer pun tak per. Cuma kesimpulan bab ni ialah, Allah sayang kita semua. Amin.
Sembang sampai la Nazri call, interview settel, jom jalan2 carik pasal ehh!! Carik makan. Perut dah dondang sayang sbb tak sempat lunch. So, hantar Tobak balik ke keta dia. Salam, dgn harapan akan bertemu lagi pada masa akan dtg dlm keadaan lebih baik dari hari ini. InsyaAllah. Amin.
Sampai rumah kul 11.00 mlm. Jln slow2 jer sbb hujan sepanjang jalan. Sampai, tak sempat nak mandi, terus pengsan.
p/s : Tobak, May Allah Bless U. Semoga Rahmat dan BarakahNya sentiasa disamping engkau sepanjang perjalanan hidup. Amin
p/s : Sup gearbox kat AU3... mmm... biasa2 jer, tak menendang mcm kat Jerteh.

2 comments:

Saharudin Bin Mohd Dan said...

SubhaAllah Sheikh..

Masih ingat lagi kata2 hang.. "aku cuma jaga yang lima tue ajer..!"

Itulah hikmahnya 'terjumpa' hang dalam hujan Rahmat hari tu..

Tobak

Idi said...

Ayat standard je tu bang. Hehehe..
Aku suka blog hang. Reminds me taht aku dah lama tinggalkan fotograpghy...
Rasa cam nak aktif balik