Singgoh Le Dulu Aok Yer

Sunday, October 19, 2008

Jalanraya Di Hari Raya

Masa ke Trgn tempohari, sblm sampai Rantau Abang, ada satu long straight without double line. Kereta Abang Din kat depan aku overtake satu Gen2. I noticed that bila keta abg Din dah sampai kat sebelah that Gen2, keta tu put up his speed, mcm tak nak bg abg Din potong dia. Dlm hati aku kat belakang ni kata, apa hal mamat ni? Lepas abg Din potong dia, dia slow balik, and made quite a gap between both cars. Bila aku tgk depan dah clear, aku pun cuba la potong dia.

And the same thing happened again. Bila aku sampai kat sebelah dia, dia put up his speed again. Aku tambah speed, and so did the Gen2. Fuck man!! What the hell is he trying to do? Get us all killed or what? A lorry from the other side, followed by a lot of other vehicles dtg. Aku tau mmg dah tak lepas nak potong. So aku reduce speed and get back behind him.

Mcm dlm iklan radio tu kata, bukan la harap sgt, tapi saya terus jadi marah. Rasa mcm nak langgar je belakang kereta tu. Nasib baik kepala otak aku waras lagi. Pikir jugak beb, anak aku dua2 dlm keta, anak sedara dua org. So, kita cuba pendekatan lain.... Since dia dah drive close to the middle line, and kakilima jln tu mmg lebar, maka aku, with great care, dengan pantas berdesup, potong dia dr sebelah kiri. It’s common in Trgn, kalau jalan dua lorong, semua org akan memandu di sebelah kanan, so you have to use the left lane to overtake.

Bila dah dekat nak lepas tu, aku hon dia and show him my middle finger. Kira ok la tu. Kalau ikut perangai zaman jahiliah aku dulu, aku nak buat lagi jahat, aku himpit je dia masuk ketengah. Biar kena langgar ngan keta2 dr arah lwn.

Aku tak tau mcmana org lain akan react dlm keadaan mcm ni. Aku tau kebanyakan Malaysian mmg penyabar. Aku ni, bukan la penyabar sgt kot. Tapi rasanya aku ada hak utk marah dlm keadaan mcm ni. Bagi aku, everytime you are on the road, you actually sedang meletakkan nyawa kamu dan penumpang2 kamu at risk. Kemalangan jalanraya adalah punca kematian utama kat Malaysia. This fact should have speak for itself. Do you really need to have a near death experiences or kematian penumpang kamu akibat kemalangan baru kamu nak faham?

Ramai pemandu kat Malaysia yang jadikan jlnraya kita ni tempat bercinta, tempat bermain, tempat bersembang, tempat berlumba, tempat melepaskan geram etc etc etc.. Yang berasmara sambil memandu pun ada. May be that’s the reason why jlnraya kita jadi tempat mengakhiri nyawa.

Aku benornya, kalau keta yang jenis bwk laju, berlumba sesama sendiri aku tak kisah. Really. Jenis yg laju ni, sekali kau potong aku, then, that’s it. Way you go. Dah tak nyusahkan aku, Kalau kau nak terbabas pun, kau punya hal la. Kau sendiri yang sakit. Keta kau yang jahanam. Unless bila kau bwk laju, accident and drag other cars with you, than aku rasa marah.

Aku sebenarnya lagi bengang pada yang jenis bwk keta sorong kat atas jln raya, atau yang jenis pedal minyak dia patah and dia just masukkan gear and cruise on mcm jln raya tu bapak dia punya. Come on la beb, bapak aku pun bayar road tax jugak.... Jenis mcm ni sebenarnya byk jugak menyebabkan kemalangan. Bukan pada dirinya, tapi pada org lain. Mesti korang pernah jumpa kaum yang mcm ni kan? Mesti hangin satu badan bila duduk kat belakang dia and tak leh nak potong. Speed limit 70, dia bwk 30. Speed limit 90, dia still bwk 30. Masuk highway pun bwk 30 jugak.

Siapa yg patut disalahkan bila pemandu lain jadi marah dan hilang sabar. And then cuba overtake the car by all means. Two kilometers behind, tiga empat bijik keta accident, sondol menyondol sesama sendiri sebab tak sempat nak brek. Kalau yg slow tu lori penuh muatan, tak la kisah sgt, tapi kereta baru, siap modified lagi. Exzos dah boleh masukkan kepala driver dia, punya la besar. Hood siap pakai clipper. Accessories tak yah cerita la, lgi mahal dr harga keta tu. Tapi bwk.... ya Allah, siput babi pun lagi laju la..

Lagi satu yang jenis kejap laju, kejap slow. Kejap ada pedal minyak, kejap tak de. Yg kes aku kena kemarin tu, jenis yg mcm ni la. Lagi sakit bila kita nak potong dia, dia pun laju. Siap teruja pulak tgk kita kat sebelah dan lori dtg dari depan. Bila tak de org nak potong dia, dia slow balik. Golongan seperti ini rasanya layak kita panggil dia.... apa ek? Anak haram boleh la kot. Tak leh nak pikir la pulak perkataan2 tak elok nak bagi kat dia ni.

Cadangan aku, kalau kita boleh buat maximum speed limit, kita juga patut buat minimum speed limit. Bayangkan kita drive 100km/h kat highway, sambil dipotong oleh keta2 kain yg bwk 110km/j atau lebih sikit, tetiba keta kat depan kita bwk 30 or 40km/h. What will happen? Do remember, tak semua pemandu ada good depth vision. Kena pulak kat selekoh... Kalau sempat brek sampai keluar asap tayar keta pun kita belum tentu selamat. Keta kat belakang kita mungkin tak sempat nak brek, apa lagi hentam belakang la jawabnya. Kalau tak sempat brek, samada kita kita sondol belakang dia, atau kita kena langgar ngan keta yg lebih laju di lorong kanan masa kita nak mengelak. Either way, that car tak de apa sgt. Org lain yang la yang kena.

Let’s put the same situation kat jalan biasa pulak. Lagi bahaya. Tak sempat brek, kita sondol dia. Kalau sempat brek, kita kena sondol ngan keta belakang. Kalau elak ke kanan, kalau ada kereta dari depan, the impact will be higher. Lagi tinggi risiko hilang nyawa. Kalau elak ke kiri, langgar pokok la pulak.... Siapa yang susah? Abang polis traffic ngan ambulan jugak yang susah....

So, utk semua, bila memandu, letakkan seluruh perhatian kepada pemanduan. Jangan la mulakan pemanduan dgn niat nak menyusahkan org lain, atau lebih buruk, nak bunuh org lain. Jgn duk asyik nak berangan je dlm keta. Kalau putus cinta pun, apa la sgt. Nanti Tuhan bagi yang lain. Kalau dah hilang nyawa, kau jwb la sendiri. Sendiri mau ingat la...

Chow.

No comments: