Singgoh Le Dulu Aok Yer

Friday, October 3, 2008

Teringat-ingat - Pidato DiRaja 1990

Aku ingat ptg tadi atau mlm ni dapat la aku post satu artikel kat blog aku, tapi tak jugak kesampaian hajat di hati. Masalah internet tak habis lagi kat ofis. Kat rumah pun tak leh nak masuk lagi. Mengecewakan betul. So, aku ingat nak sambung speech aku yg aku buat ptg tadi, buku pulak tinggal kat ofis. Speech apa? Cam ni cerita dia.

Last week, Mazlina tanya aku kot2 aku ada lagi buku Management or Leadership or whatever book yg aku guna masa kat U dulu. Aku kata ada, tapi aku kena selongkar kotak buku lama aku dulu. Cari punya cari, tak jumpa kotak buku tu. Entah kemana la pulak perginya. Baru bulan puasa hari tu aku bukak. Mesti Teh dah simpan kat tempat lain. So aku bukak kotak yang lagi satu. Belek punya belek, aku jumpa satu buku yang sejak bertahun dulu aku ingatkan dah AWOL, missing in action or even died in combat. JASA ’90. Buku tahunan SEMSAS, edisi masa aku Form 5. Punya la seronoknya sampai terus simpan niat nak carikan buku utk Mazlina.
Aku belek la buku tu. Jumpa satu gambar aku msa tgh kawad perbarisan hari sukan. Alaaaa… jelesnya aku tgk gambar tu. Kurus tu masa tu. Belek lagi, dua tiga kali aku jumpa nama aku dalam laporan pengetua sekolah. Mostly pasal debat dan pidato. Bangga aku. Rasa mcm nak masuk lif tekan sendiri je. Belek lagi, tgk gambar kwn2 satu batch. Lepas tu compare kan dgn rupa diorg sekarang. Hahahaha… kira aku ni ok lagi la banding dgn a few other yg dah almost dua kali lagi besar dr aku. Ahaks. Jgn marah.

Belek lagi, tgk gambar team debate aku. Pas tu kat belakang page tu, ada satu artikel sepanjang dua page penuh. Aku tgk sepintas lalu, nampak ada nama aku kat akhir artikel tu. Apa ni? Huk alaaaa… ini teks pidato aku masa aku menang Pertandingan Pidato DiRaja, sempena Hari Keputeraan Sultan Pahang ke 60 pada 1990. (Tahun 1990 = 60 tahun. Tahun 2000 = 70 tahun. Tahun 2008 = 78 tahun. Dirgahayu Ayahanda…)

Seingat aku, aku tak pernah bagi teks pidato ni kat saper2. Ntah mcmana la pulak bebudak Sidang Redaksi ni dpt teks ni. Dr Bonda kut, tak pun dr Cikgu Fatimah. Rasa aku diorg pun tak de teks ni. Ntah la. Aku pun dah lupa da. Dah berapa belas tahun punya cerita da... Tak kesah la. Aku happy jugak teks tu dimasukkan kat dlm majalah tu. Ada jugak benda yang aku boleh tunjuk kat anak2 aku.

Bila aku baca teks tu, aku pun heran jugak, tak de la best sgt pun teks tu. Biasa je aku rasa. Tapi at least aku boleh tgk skill aku buat teks ucapan dulu2. Biasanya utk debat dan pidato, memang aku tulis dulu teks penuh, lepas tu aku berlatih, dan selalunya bila berdebat, ayat-ayat dlm teks aku berubah dgn byk, bergantung pada mood, penekanan kandungan dan keadaan semasa. So, teks yg disiarkan tu tak sepenuhnya aku ucapkan masa pidato atau debat. Yg sama cuma pada point, dan contoh.

Pertandingan tu diadakan kalau tak silap aku dlm bulan Oktober 1990, lebih kurang sebulan lepas kami menang pertandingan bahas bahasa Malaysia Piala Sultan Haji Ahmad Shah. Masa Cikgu Fatimah bagitau pasal pertandingan tu kat aku, aku tolak dengan alasan aku dah bersara dr bidang seni suara huk ala... hehehe...), dan since aku bersara dengan kemenangan, aku tak nak la pulak pertandingan tu merosakkan rekod tanpa kalah aku. Tambah pulak aku dah nak SPM bulan November, lagi sebulan. So, aku cadangkan supaya dia pilih anak2 buah aku dlm team debate tu. Ada Zamsari, Zamri dan Jamsari. Diorang ni semua pun bagus-bagus. Kalau tak nak jugak, aku suruh dia buat pertandingan pidato utk budak2 Form 4, mana la tau kut2 ada budak Form 4 yang aku terlepas pandang bakat dan keinginan mereka masa aku pilih team aku dulu. Ataupun mungkin ada budak2 freshie Form 4 yg berbakat terpendam menanti masa utk dicungkil.

Maka pertandingan pun diadakan. Alhamdulillah, sambutan dikalangan budak2 Form 4 amat menggalakkan. Malahan ada muka2 yang aku langsung tak sangka turut serta dlm pertandingan. Anyway, yg menang tetap budak2 team aku, dari nombor satu sampai nombor tiga. So tak salah la aku masa pilih diorg dulu. Atau mungkin jugak atas faktor pengalaman diorang yg jauh lebih luas dari budak2 lain.

Lepas pertandingan, Bonda ngan Cikgu Fatimah panggil aku kat bilik kerjaya. Panitia Bahasa Malaysia tgh mesyuarat kat bilik besar, so aku lepak study kat bilik Cikgu Asmah. Blm habis meeting, Cikgu Fatimah dtg jumpa aku. Dia kata, cikgu2 bm still nak aku masuk. Aduh… Pas tu Bonda pulak dtg, ceritanya sama jugak. Pas tu Cikgu Asmah pun join sekaki pujuk aku. Nak tak nak, mau tak mau, aku pun terpaksa setuju jugak la. Kalau korang kat tempat aku pun, mesti korang terpaksa setuju jugak, mcm aku jugak.

Peringkat daerah, buat di SEMSAS. Nothing special, mcm biasa2 jer. Peringkat akhir, peringkat negeri dibuat selama dua hari di Dewan MPK, bersebelahan Masjid Negeri (skrg bangunan tu dah jadi Pejabat Majlis Agama Islam Dan Mahkamah Syariah Kuantan). Hari pertama, biasa jer, nothing special. Pertandingan akhir hari kedua. Tetamu kehormat, KDYMM Sultan Pahang, diiringi anakanda, DYTM Tengku Mahkota Pahang dan DYTM Tengku Puan Pahang. Masa tu, DYMM Tengku Ampuan baru mangkat. So mood Ayahanda Sultan tak leh nak jangka sangat. Dan tetamu paling istimewa hari tu, Ayah, Mek dan adik beradik aku yg lain. Semua dtg utk tgk aku berpidato, utk kali pertama dan terakhir dlm hidup mereka. Berdebar siot. Masa tu aku dah tau, ini bukan hari normal yang biasa… dan aku bersedia utk keputusan yg paling buruk.
Alhamdulillah. Aku menang pertandingan tu selepas juri memilih sebulat suara.Aku menang walaupun hari tu bukanlah hari normal yg biasa bagi aku. Aku dapat RM500 (besar giler dah tu masa tu…) dan satu plaque yg tertulis lirik lagu nyanyian Jamal Abdillah yg liriknya ditulis oleh Ayahanda Sultan sendiri utk AlMarhumah Bonda Tengku Ampuan. Masa aku terima hadiah daripada Ayahanda Sultan, lagu nyanyian Jamal tu berkumandang dlm dewan. Masa tu, aku melihat ke mata Ayahanda Sultan, merah dan diseliputi kesedihan sebelum airmata baginda menitik ke pipinya. Kala itu, aku paham betapa kasih dan sayangnya Ayahanda Sultan kepada AlMarhumah Bonda Tengku Ampuan.

Kemenangan tu sebenarnya antara yg paling bermakna dlm hidup aku. Pada hari itu, aku melihat Ayahanda Sultan dan Tengku Mahkota serta isteri ketawa mendengar pidato aku. Dan aku membuat mereka tersenyum sebelum mereka termenung memikirkan betul tidaknya kelentong aku kat atas pentas tu. Dan pada hari itu juga aku melihat airmata Ayahanda menitis kesedihan kerana kasih dan sayangnya. Dan pada hari tu, aku bangga sebab Ayah dan Mek ada bersama utk melihat bakat anaknya. Aku gembira aku menang, setidaknya aku berjaya banggakan Ayah dan Mek. Adik aku pun tumpang glamer, bawak kawan2 dia jumpa aku mintak autograph. Rasa mcm artis la pulak. Hehehe…

Lepas pertandingan, aku tak terus balik ke sekolah. Weekend tu aku ikut Cikgu Fatimah ke rumah mak ayah dia di Trgn. Duit RM500 tu, aku beli sepasang kain utk Cikgu Fatimah, sbg tanda terima kasih aku atas bimbingan dia utk aku dlm debat dan pidato, RM250 aku mintak dia tolong simpankan utk aku sampai aku habis SPM, bakinya aku belanja classmate dan dormmate aku, and a few other friends. Kat kantin sekolah jer. Bukan bleh keluar gi mana2 pun. Tiga empat hari habis la duit tu.

Gitu la kisahnya pertandingan tu. Nanti, bila dah siap, aku masukkan teks pidato tu dlm blog ni.

Till then, ciao.

No comments: