Singgoh Le Dulu Aok Yer

Saturday, October 18, 2008

Seminggu Berhari Raya Pt. II

Raya Keempat – Sabtu 4 Oktober 2008

Lepas mandi dan sembahyang Subuh, aku keluar pergi carik breakfast. Since astaka kat rumah aku tu still tutup, aku pergi sampai ke Batu Hitam cari roti canai. Kebanyakan kedai masih lagi tutup. Order roti canai 20 keping. Lepas tu duduk tunggu. Tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu.... dua jam berlalu, tak siap lagi roti canai aku. Pukul 9.30 tak siap jugak, aku blah. Sempat la sound kat akak kedai tu. Panas betul kepala otak berjambul aku. On the way, nampak satu warung bukak, ada kuih dan makanan siap bungkus. Beli kat situ je la.... Hilang mood aku pagi2.

Lepas breakfast, layan tv ngan anak2. Tak tau nak gi mana dah. Kwn2 Imran dari Pekan dtg raya kat rumah. Masa diorg blah, Imran pun ikut sekali. Kul 11.30 Abang Din dtg, ajak semua org gi rumah dia, Kak Zan dah masak mi utk kami semua. Apa lagi, berdesup, dgn pantas kami sampai. Lepas makan, aku balik rumah sbb Ayah sampai rumah kunci tak de. Kunci dia Kak Ani ambik, pas tu dia pulak pergi bandar beli barang utk Along yg nak balik ke asrama di Jengka Pusat. Dah sampai rumah, malas la pulak nak balik semula rumah Abg Din. Tak tau nak buat apa, layan movie. Habis satu movie, solat zohor, Iru dan anak2 balik rumah, layan lagi satu movie. Lepas maghrib aku kuar ke bandar beli brg dapur. Pas tu singgah jap kat ofis, then balik.

Sampai rumah, tgk Teh ngan Cik Man dah sampai. Mak ngan Pak pun ada sekali. Lagi sekali penuh rumah aku. Aku ngan anak2 tidur luar lagi. Bilik bagi Mak ngan Pak pakai. Tak de hal punya. Mak Melaka pergi tidur rumah Abang Din. Imran lak pergi beraya dr petang tak balik2. Tidur rumah kawan dia kat Pekan. Sembang2 ramai2, meriah lagi. Dlm kul 12 mlm tu aku tidur.

Raya Kelima – Ahad 5 Oktober

Lepas solat, mandi, aku bagi duit kat Teh, mintak dia ngan Cik Man pergi carik breakfast. Aku kata, aku sponsor pun tak de hal, janji jangan suruh aku gi carik. Serik dah kena tunggu roti canai sampai dua jam hari semalam. Masa breakfast, aku tgk kereta Abg Yie dah ada kat depan rumah dia. Tentu dia sampai dari Kelantan malam tadi. Lepas breakfast, Abg Yie dtg rumah. Dtg sorg je. Sempat sembang kejap, dia balik, ada hal. Mintak kami dtg raya rumah dia.

Lepas semua org bersiap, kami konvoi 4 bijik keta pergi rumah Kak Milah kat Balok Pine. Dari rumah Kak Milah, kami ke Kg. Masjid, rumah Mak Alang. Aku tak pernah pergi rumah dia ni, ini first time. Tgk dari luar, biasa2 je, rumah kg papan lama. Bila masuk dalam, humang aiiii.... Cantik tu. Teringat mcm cerita senario yg jual roti canai tu. Dari luar, rumah setinggan buruk je. Masuk dalam, pehhhh.... mcm banglo hartawan. Lama kat rumah tu. Sempat la mintak tolong dia pegang2 si Lin. Dah masuk tiga tahun kawin, belum ada baby. Dulu Teh pun dia la yg tolong usahakan. Lepas lapan tahun kawin, akhirnya, tahun ni baru dpt baby. Cuma sayang sbb tak sempat nak tgk Najwa, selang dua minggu je lahir lepas Mek meninggal.

Dari rumah Mak Alang, kami ke rumah Abg Yie, beraya dan makan tghari. Kak Mah masak utk kami semua. Lepas makan tu, Kak Ani shoot balik JB, Iru shoot balik Melaka, Teh shoot ke Jengka hantarkan Along, Abg. Din balik umah dia. Tinggal la aku ngan anak2, balik rumah. Lepas mandi, solat asar, aku kumpulkan duit raya anak2 semua, kira semua sekali. Dapat la RM260. Boleh tahan jugak. Murah rezeki anak2 aku. Alhamdulillah.

Ptg tu tak de gi mana dah. Lepak kat umah jer. Penat. Sempat tertidur lagi. Pukul 7.15 kakak kejutkan aku sembahyang Maghrib. Pukul 10.00 anak2 aku masuk tidur, esok dah nak mula sekolah. Selang 10 minit, Teh sampai dari Jengka. Kesian Cik Man, masuk2 rumah jer, terus tanya nasik. Aku kata nasik tak masak sbb anak2 pun tak nak makan, diorg makan kuih raya jer. So, Teh ngan Mak masak, and aku pun tumpang sekaki makan. Huh! Dah tgh mlm pun makan nasik lagi, makin bulat la perut aku yg seketul ni....

Raya Keenam – 6 Oktober 2008

Masa nak hantar Kakak pergi sekolah, keta aku tak leh start. Bateri kong terus. Mesti suis punya hal, sbb masa aku tutup enjin yesterday, lampu bateri dia tak padam. Bwk keta Teh gi hantar Kakak. Lepas breakfast, aku gi Shell Beserah carik jumper. Bila jump tu, main fuse lak terbakar. Salah sambung jumper rupanya. Alamak... Cabut main fius tu, pergi kedai potong kat sebelah Petronas Beserah. Tak de barang. Pergi kedai wireman aku kat Alor Akar, pun tak ada ini brg. Straight gi bandar, tiga kedai spare part aku gi, semua tak de. Pergi Tan Choong, dealer Nissan, pun tak der brg. Balik rumah. Try buat sendiri, tak lepas. Cik Man ajak gi Semambu. Tiga kedai potong dan 1 kedai spare part besar, pun tak de brg.

Pergi semula kedai wireman aku kat Alor Akar mintak jugak dia tolong. Modified main fius tu, dia charge 3 ringgit. Punya la tension kepala otak. Tiga ringgit punya hal, satu Kuantan aku pusing. Dari pagi sampai ke tghari. Sampai rumah, jumper lagi sekali. Terus hidup. Bagi dia panas kejap, pas tu terus shoot ke ofis. La... tak bukak rupanya. Since kepala aku dah tension, aku masuk dalam, tutup balik pintu. Malas pulak rasa nak bukak kedai hari ni.

Dlm pukul 3, dapat call dr Chipong. Dia ada kat depan kedai. So beraya la ngan dia. Gi minum kat sebelah Megamall. Lepak sampai pukul 4.30, pas tu balik rumah, tidur. Mlm dah tak de mana, layan tgk tv je la. Cik Man, Mak ngan Pak masih ada kat rumah. Esok Cik Man nak balik ke Temerloh. Start kerja hari Rabu nanti. Aku pun besok dah nak bukak kedai.

So, gitu la seminggu berhari raya. Pada Hari Raya ketujuh aku dah start kerja. Ptg tu aku jumpa sorg kwn yang dah lama aku tak jumpa. But that will be another story.

Chow.

No comments: