Singgoh Le Dulu Aok Yer

Friday, October 17, 2008

Belasungkawa - Kamal Bahrin Bin Mustafa

Aku mula2 kenal dia tahun 1988, masa aku form three. Walaupun dah 3 tahun sama sekolah ngan dia, tapi aku tak kenal dia sangat. Selain faktor rumah sukan yg berbeza, dia pun bukan la org yg memberi sebarang masalah kat aku, tambah dgn perangai dia yg tak byk buat hal kat sekolah. Kira dia bukan la budak yg glamor sgt masa dia kat menengah rendah, setidaknya pada aku. Even masa dia Form 4 pun, aku still tak kenal sgt ngan dia. Kenal2 gitu je la. Mungkin juga sbb aku tak byk ambil tahu pasal aktiviti sekolah selain drpd aktiviti sukan.

In 1988, he leads our school debating team to win Piala Sultan Haji Ahmad Shah. Dia, Faris, Kak Chik (Aziani Hashim - skrg Dr. Aziani) dan Bon (Faizal Amri- skrg Dr. Faizal Amri, HUKM). Masa tu la aku start ingat nama dia tiga org. Aku tak ingat berapa kali SEMSAS menang Piala tu sblm zaman dia. Aku tahu SEMSAS pernah menang Piala tu, tapi agak lama SEMSAS gagal sampai la dia and the gang mula menang semula. Dan kejayaan tahun 1988 tu sebenarnya titik mula kejayaan SEMSAS dlm debate Bahasa Malaysia di peringkat negeri Pahang dan Kebangsaan melalui pertandingan Pesta Perdana Menteri.

Pada 1999, aku masuk dalam pasukan bahas Bahasa Malaysia SEMSAS, bersama dgn Kak Chik, Bon dan Kak Sal (Salbiah Ahmad). Walaupun pada peringkat awal, aku masuk sbb kena kelentong ngan Ketua Kelas aku masa tu, Lan Botak (Roslan Mat Saman – BSN, Temerloh), tapi minat aku makin bercambah atas dorongan ahli pasukan yg lain. Dia, walaupun dah keluar dr SEMSAS, sesekali dtg tidak pernah lupa utk memberi tunjuk ajar, nasihat dan dorongan. Sehinggakan masa PPM di STAR, Ipoh, dia ikut dtg utk sama2 menyumbang idea dan memberi tunjuk ajar dan semangat kepada kami sepasukan. Dan utk tahun itu, kami berjaya mengekalkan Piala Sultan Haji Ahmad Shah di SEMSAS dan buat kali pertama dalam sejarah SEMSAS, kami berjaya layak ke pertandingan akhir Pesta Perdana Menteri. Sejarah tu, beb.

Tahun berikutnya, 1990 masa aku Form 5, kelibat dia dah sgt jarang kelihatan dtg ke SEMSAS, tapi semangat yg dia tinggalkan kat aku mendorong aku utk membina satu pasukan baru yg berjaya mengekalkan Piala Sultan Ahmad Shah buat kali ketiga berturut2. Dgn kemenangan tersebut, kekallah piala itu di SEMSAS hingga sekarang dan kini dipamerkan di kabinet kaca Aras 1 bersebelahan pejabat SEMSAS. Malangnya, kami hanya layak ke peringkat suku akhir PPM selepas tewas kpd MCKK dalam keputusan yg mmg kontroversi.

Tahun berikutnya, pasukan yag aku tinggalkan itu, berjaya mengekalkan piala yang sama untuk tahun keempat berturut-turut. Selepas itu, malang mula menimpa dan sehingga kini, pasukan bahas Bahasa Melayu SEMSAS ibarat ‘ada tidak menambah, tak ada tidak mengurang’, sehinggalah sekarang, terkial-kial mencari arah tuju. Entah la, mungkin kemerosotan pasukan ini turut seiring dgn merosotnya tahap kesihatan dia, yg cuma aku ketahui kemudiannya.

Selepas meninggalkan SEMSAS pada 1990, cuma dua tiga kali aku terserempak ngan dia di Kuantan. Kali pertama selepas dia menamatkan pengajian di ITM Shah Alam. Kemudian semasa dia menjadi penulis teks ucapan utk Datuk Najib Tun Razak. Kali terakhir aku jumpa dia tahun 2000. Perjumpaan terakhir tu, agak pelik sikit sbb byk benda yg dia cerita, aku tak paham. Tak lama selepas tu, aku dapat cerita kata dia ada masalah wiring short. Setakat mana betulnya aku tak tahu sehinggalah beberapa tahun lepas, aku dpt berita mengatakan dia disahkan mengidap brain tumor. Aku rasa, mungkin itu sbb, pd perjumpaan terakhir aku ngan dia, byk cerita dia yg aku tak leh faham dr dia. Dia tak bercakap mcm dia yg aku kenal. Dia yg aku kenal cukup bijak bila bertutur, cukup kemas menyusun perkataan menjadi ayat yg mampu mempersona sesiapa yg mendengar. Selepas tahun 2000, aku lost ctc dgn dia. Cerita dia pun dah sangat-sangat kadang-kadang aku dengar.

Pagi tadi, lebih kurang, pukul 11.00 dapat call dari Chipong. “Di, dah dengar berita? Kawan kita meninggal pagi tadi pukul 7.00. Brain tumor. Kebumi di Pekan”. Aku yg masa tu tgh discuss ngan supplier jd terkedu. Innalillahi wainna ilaihiraji’un. Aku bgtau Nazri and call a few other friends. Lebih kurang pukul 12.00, aku, Nazri, Sam ngan Maker shoot ke Pekan utk ziarah. Kat sana, jumpa ngan Tahir yg dpt berita dr Nazri. Rahman yg tgh cuti dr kerjanya di Bumi Kangaroo pun ada sama.

Kata Tahir, arwah operate tumor dia last year. I don’t know what happened, but it seems that the tumor striked back and cost him his life. Masa sampai kat rumah arwah, jenazah sedang dimandikan. Sempat la sembahyang jenazah dan tatap wajah arwah utk kali terakhir. Alhamdulillah, tenang air muka arwah. Tak sempat nak tunggu sampai jenazah selamat dikebumikan sebab Sam ada appointment dgn patient dia pukul 2 ptg. Masa tu pun dah pukul 2 lebih.

Byk kejayaan yg aku lakar dalam bahas dan pidato. Di peringkat sekolah dan juga di Universiti. Sehinggakan pada satu masa aku berani katakan, dengan penuh ta’azim dan rendah diri bahawa pada hari biasa yang normal, tidak ada sesiapapun boleh kalahkan aku dalam debat. Bunyi mcm sombong, kan? Tapi itulah kenyataannya.

Dan utk setiap kejayaan aku dlm debat dan pidato, aku terhutang budi kepada dia. Dialah org yg buat aku terpaut kepada debat. Dialah juga memberi tunjuk ajar, semangat dan dorongan. Diperingkat awal semasa aku mula bertatih, ayat dialah yg byk aku gunakan selain ayat Kak Chik, sampai la aku mula pandai membina ayat2 aku sendiri. Semangat dan iltizamnya, menjadi satu legasi sejarah buat SEMSAS. Sehinggakan, pada ketika itu, setiap pelajar SEMSAS yg ke Universiti turut dihormati kerana kepetahan mereka dlm bahas dan pidato, selain sukan ragbi. Dan kemampuan bercakap ini, memberi manfaat amat besar dlm pengajian mereka terutamanya ketika membentangkan kertas kerja, case study dsb.

Buat Allahyarham KAMAL BAHRIN BIN MUSTAFA, terima kasih atas segala budi baik dan jasa mu. Semoga Allah membalas setiap kebaikanmu dengan kebaikan jua, di akhirat sana. Semadilah dengan aman, semoga setiap Rahmat Allah mengiringi perjalananmu di alam Baqa’. Al-FATIHAH.

1 comment:

Dr Faizal Amri Hamzah said...

salam...
walaupun blog ini dah dekat empat tahun.. aku hanya membukanya hari ni 14hbMei 2012 krn mencari nama aku sendiri dalam Goole krn ingin lihat ap yg org jumpa kalau type nama aku... rupa2nya ... benarlah org kata...yg pergi meninggalkan nama .. yg tinggal kekallah bersaudara.. tak sangka jumpa Idi Amin di sini ... carilah .. carilah .. kita nyalakan kemalapan cahaya persahabatan zaman analog semasa di zaman digital ni .. ameen amin
-Bun- kosong satu dua sembilan kosong lapan sembilan tiga enam tiga...