Singgoh Le Dulu Aok Yer

Saturday, October 18, 2008

Selamat Hari Raya Aidil Fitri

I tried to write something the day before hari raya, tapi connection failed. Tak tau apa hal. Apa nak buat, aku kira bukan rezeki aku la nak menulis hari tu.

Hari Raya bagi umat Islam kat Malaysia adalah hari yang paling bermakna buat rakyat Malaysia beragama Islam. Inilah hari paling gembira, paling sayu, paling ceria, paling syahdu. Hari paling sensitif dan hari paling tidak apa untuk semua org. Hari mood setiap org jadi tidak stabil... Mcm org sakit jiwa la pulak bunyinya, kan? But it’s true.

Pada hari apa, hampir setiap org (Islam di Malaysia) boleh bergembira dan bersedih pada waktu yang sama? Ceria dan sebak pada masa yang saman? Ketawa dan menangis pada waktu yang sama? Berbalah dan bermaaf pada waktu yg sama? Secara individu, ia boleh berlaku pada setiap hari. Tapi kalau secara bersama? Diseluruh Malaysia? Mungkin kita boleh usulkan supaya Guiness @ Ripley atau setidaknya Malaysia Book of Records buat satu catatan rekod dunia utk jumlah org paling ramai yg moodnya tidak stabil pada masa yang sama. Boleh? Hahahaha....

Tahun ni kali kedua my family and I menziarah tanah perkuburan pada hari raya. Walaupun abang sulung kami meninggal dunia di Tanah Merah, Kelantan sejak 1976/77 tapi kami cuma sempat raya di pusaranya sekali, sblm kami sekeluarga berpindah ke Kuantan pada 1977 dan menetap di sini sampai sekarang. Lepas tu bukan la tak pernah ziarah pusara dia, tapi not on hari raya, sbb kami selalunya raya di Kuantan. Paling jauh pun di Dungun masa arwah Chik (Datuk tiri aku) dengan Mak (nenek aku sebelah ayah) atau Marang kat rumah pusaka arwah Datuk dan Nenek sebelah mak.

Tahun ni kami masih berhari raya kat Kuantan, dan buat kali pertama, beraya tanpa kehadiran bonda tersayang. Mek (mak aku) meninggalkan kami semua akibat serangan darah tinggi mengejut pada Subuh 10 April 2008. Pemergian yang mengejutkan semua org sbb Mek tak pernah kena darah tinggi yang boleh dikira serius. Maybe lain kali aku boleh tulis pasal kematian Mek.

Dan this raya marks the 4th year aku beraya tanpa isteri. Third year anak2 aku beraya tanpa ibu. Since birthday kakak sampai hari ni, satu call pun anak2 aku tak dapat dr ibu diorg. Dan anak2 aku pun langsung tak tanya pasal ibu diorg, dah kalih (mangli / immune), dah tak kisah pun kalau hidup tanpa ibu, agaknya la. Susah gak nak selam hati anak2 ni. Walaupun diorg selalu cakap apa yg terbuku di hati, aku tak tau kalau mereka dah luahkan sepenuhnya. Mungkin diorg tak nak sebut pasal ibu diorg takut aku terasa... siapa tahu, kan? Kena pulak kalau kakak tu, umur baru 7 tahun, tapi dlm banyak masa, pikiran ngalahkan org umur 45 tahun.

So, hari ni dah raya kedua. Ayah pagi2 lagi dah keluar. Kak ani sekeluarga dah balik ke Jengka 3 rumah mak Abg Fadhil since ptg semalam. Teh sekeluarga balik Terengganu dinihari tadi. Iru n Cik Su still di Melaka, Jumaat nanti baru balik Kuantan. Abg Din sekeluarga pergi beraya kat rumah sedara sebelah Kak Zan. Anak2 aku pun ikut sekali. Kalau tak de aral, lepas Zuhur nanti, aku ngan abg Din n family nak ke Terengganu, ziarah sedara mara sebelah mak aku. Ptg atau mlm esok sampai la kami balik ke Kuantan.

Mcm tu je la raya. Bagaimanapun, aku happy raya tahun ni, sbb tahun ni aku dah mampu nak bagi duit raya kat anak2, anak2 sedara dan budak2. Tak mcm raya since 3 tahun lepas. Manjang sengkek time raya. Dua hari sblm raya dapat lak bonus, tauke bagi. Alhamdulillah. Dapat la belikan pakaian raya utk anak2. Utk aku, aku beli jeans baru selai. Cukup la. Aku pun bukan pakai byk baju seluar pun. Kalau org kata aku tukar awek mcm tukar baju pun, aku tak kesah sgt, sbb baju2 aku pun lima nam tahun sekali baru beli selai dua... Hahahaha...

Well, GTG. Nak kemas2, siapkan baju anak2, sat gi nak gi raya Trgn. Utk semua, Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf Zahir Batin. Semoga raya ini memberikan seribu kebahagiaan utk semua, walau bagaimanapun caranya.

Chow.

No comments: