Singgoh Le Dulu Aok Yer

Friday, September 11, 2009

Rumahku Sarang Pelacuran



Petang Ahad, balik dari Bazar Ramadhan kat Stadium, aku sajer lajak ke Sg. Karang Pantai, aka SKP aka ESKAYPI, bwk anak2 jalan tgk kampung. Lama tak balik. Lalu depan rumah aku kat Batu Hitam tu, aku singgah jap sebab aku tgk luar tu dah bersepah dan bersampah lain macam. Gate kunci, tapi tak nampak mcm ada org. Ape ke hal dah jadik rumah ni. Ada org sewa ke tak ni?
BAlik rumah, aku tanya Ayah, kata dia, since masuk sampai skrg pun Mamat yg sewa tu tak bayar sewa. Bayar bulan pertama masa nak masuk jer, pas tu haram dia buat dek. Katanya dah nak kuar, tapi tak der serah kunci apa lagi. Ayah kata, kalau sepah sikit2 kat luar tu, tak pe la. Jangan la berkira sgt. Masa dia masuk ari tu, dia dah tolong kita clearkan pokok kuini besar kat depan tu.

Dah ada org lain nak masuk sewa rumah tu. Orang tua. Masalahnya, Mamat tu belum serah kunci rumah lagi. So, org baru tak leh nak masuk.

Mlm tu, aku gi SKP lagi. Jumpa ngan Sarif Samseng Kg. Dusun, Tok 4 Awang, Din Mabuk, Cik Rahman n a few other friends.

Sarif n Din Mabuk


Tok 4 Awang

Cik Rahman

Tanya la pasal Mamat yg sewa rumah tu, sbb Mamat tu budak SKP jugak. Kata Sarif, Mamat tu bercerai ngan binik dia, so dia kuar rumah tu. Binik dia, lepas cerai, kembali jadi bohsia, bohsia tua. Rambut merah, rokok etc2. Anak2 dara dia duk usung jantan balik rumah. Pernah satu masa, rumah tu kena serbu ngan JKKK Batu Hitam. Org kampung marah pasal byk hal, mcm2 hal. Time org azan kat surau depan tu, time tu la diorg melalak ngan karaoke segala.
Malam esoknya, balik dari Keratong ziarah Pak Cik Hamdi, Pakcik yg nak sewa rumah tu datang. Kata dia, rumah tu teruk giler kat dlm tu. Penyewa asal tu dah pecah sana pecah sini. Kalau dengar cerita dia, ibaratnya rumah tu saling tak tumpah mcm tinggalan Kota A'Famosa kat Melaka. Kata dia neighbour aku kuncikan pagar sbb kesian tgk rumah tu.
Apa ke hal la pulak jiran sebelah tu nak buat baik cam tu. Mak bapak aku pindah dulu pun kes jiran sebelah tu perangai jahat sikit pada setan jer. Nasib baik tak kena pedang ngan aku je dulu tu, kalau tak sampai skrg pun aku duk lokap lagi.
Mlm tu jugak aku aku gi masuk tgk rumah tu, nasib baik pagar dah bukak, kalau tak memang confirm aku carik pasal ngan jiran sebelah tu. Gini la rupa rumah tu, kat sebelah dalam. (Gambar2 ni aku ambik esoknya)
Lepas tgk rumah, aku call Mamat yg sewa tu.
"Ada mana?"
"Jumpa kejap?"
"Saya tunggu rumah Batu Hitam"
"Sekarang"
"OK"...
Ada satu perkara yg banyak org terlupa, nak bersyukur dengan nikmat dunia yang Allah bagi kat dia...

No comments: