Singgoh Le Dulu Aok Yer

Saturday, September 5, 2009

Insomnia ku kembali

Dah seminggu, since balik dari Ipoh, aku demam. Lengkap dengan selsema dan batuk. Lagi best dia pakej sekali ngan insomnia yang dah bertahun tak melawat aku ni. Sampai ari ni tak kebah lagi.

Yg pelik tu, demam tu datang belah malam jer. Siang OK. Aku blh kerja mcm biasa, puasa mcm biasa, semua mcm biasa. Bila dah masuk pukul 6 ptg, badan dah start rasa sejuk, aircond dah start rasa mcm freezer. Time balik dr ofis tak leh nak bukak aircond keta, batuk la jawabnya. Hidung terus jer tersumbat walaupun dlm tu kering tak der hingus. Nafas dah jadi pendek, tercungap2 mcm Usain Bolt baru lepas buat World Record 100m.

Time bukak puasa pun dah tak best. Sebab deria bau dah tak der. Tak leh nak ambik bau makanan mcm P. Ramlee ni sebenarnya satu kerugian nikmat dunia. So, selera jadi kurang la sket. Cuma lepas buka, aku follow terus ngan Panadol (3 bijik sekali telan engkau..) dan Ubat Batuk Cap Ibu dan Anak.

Time mandi lepas buka puasa paling siksa, sejuk dia rasa mcm sampai ke tulang hitam. Menggigil. Selalu aku mandi sampai 15 - 30 minit, skang ni mandi tak sampai 10 minit. Nak sabun pun tak berapa nak lalu.
Lepas solat Maghrib, baring je la kat kusi panjang. Nak ngaji pun dah tak leh, nafas tak cukup. Aku dah try ngaji hari Rabu ari tu, huh!! Dengan sakit kepala, dengan nafas tercungap, fail. Nak habihkan satu 'Ain pun siksa. Badan rasa mcm kain buruk jer.
Terawih, minggu ni baru sekali jer aku gi. Habis gagah dah tu. Tak larat nak solat byk2, sakit kepala bila sujud. Nak berjalan pun rasa mcm terhuyung hayang jer. Kalau buat test, mesti polis kata aku under pengaruh alkohol.
Tapi yang aku paling tak leh tahan, walau flat mcmanapun aku, aku tak leh tido. Tergolek la 4 -5 jam kat atas katil sekalipun, otak aku still tak leh nak shut off. Ini la bender paling tensen dalam hidup, lagi tensen dari dgr suara anak2 bergaduh. Last sekali, lepas sahur, terlelap la aku kat kusi panjang. Tghari kang baru bangun.
Mula la terkial nak jemur baju la, nak kemas rumah la, nak gi ofis lagi. Minggu ni tak der satu hari pun aku datang sblm pukul 11.30. Giler kau, kalau ngan org lain, dah lama aku kena buang kerja. Giler malu aku mengadap bos aku!!
Hari semalam, aku nekad, tak nak tidur langsung, dgn harapan, boleh la betulkan balik bodyclock aku. So aku berjaga, even lepas sahur pun aku tak baring. Hampeh, terlelap jugak dua jam sambil duduk. MAsuk ofis dgn mata suku bukak jer. Tapi kan, menjelang pukul 10.30 badan jadik segar, kerja laju mcm biasa. Ptg dah jadi balik mcm biasa, sejuk.
Mlm... ingat kan boleh la tidur awal... sampai pagi jugak. Tidur lepas sahur, sudahnya, pukul 11.00 baru bangun. Pukul 1 baru masuk ofis, ada lagi kerja yg nak aku setel.
Pernah kena insomnia? Kalau tak pernah, tentu kau tak paham masalah aku!!

No comments: