Singgoh Le Dulu Aok Yer

Wednesday, December 10, 2008

Salam Aidil Adha

Semalam, 8hb Disember 2008, Hari Raya Aidil Adha, disambut hampir sama oleh semua umat Islam di seluruh dunia. Acara hampir sama jer, pagi, semayang sunat raya, dengar khutbah, pas tu sembelih binatang korban. Kat mana2 pun lebih kurang jer, Malaysia ke, China ke, India ke, Mesir ke, Mekah ke. Sebut Mekah, aku tak tau saper sedara aku yg dpt pergi buat haji tahun ni. Yang aku tau, Fatimang ngan hubby dia, Yus, tahun ni bertuah jadi tetamu Allah di Tanah Suci. Kak Teh, anak guru mengaji aku pun dapat pergi tahun ni. Best kan, muda2 dah dapat gi haji. Tentu tak susah sgt mcm saudara2 lain yang pergi pada usia lebih lanjut. Entah bila la pulak aku dapat gi. Akaun Tabung Haji pun tak der lagi.

Aku tgk kawan2 yg gi buat umrah pun dah ramai. Aku ni, ntah la. Harap2, satu hari nanti, tak berapa lama dari skrg, ALlah beri aku peluang utk ke sana jugak. Tak dapat haji, dapat umrah dulu pun, dah cukup baik. Pape pun, bagi aku, tu semua rezeki masing2. Ada rezeki, ada perkenan Yg Maha Kuasa, sampai la ke sana. Kalau belum tiba rezeki tu, apa nak buat, usaha jer la semoga Allah berkenan terima kita kat sana, InsyaALlah.

Raya kat kg aku tahun ni, kira ok la. Sehari sblm raya, hujan lebat sepanjang hari, dari mlm sampai ke pagi. Masa gi masjid pagi tu pun, hujan still lagi lebat. Lepas solat dan khutbah, hujan berenti. Tahun ni, kat kg aku 6 ekor lembu jd korban dan aqiqah. Laju tahun ni buat kerja, ramai budak2 muda yg turun sekali, ringan tulang menolong. So, kerja siap lebih cepat berbanding tahun lepas, walaupun last year cuma 5 ekor jer. By 11.30 am, semua kerja selesai. And, betapa besar kuasa Allah, as soon as kerja siap, hujan mencurah semula, selebat-lebatnya. Dia hentikan hujan utk bagi peluang utk hamba dia laksanakan ibadat, bila dah selesai, Dia sambung balik hujan tu. ".... dan bukankah itu menjadi petunjuk untuk mereka yg berfikir..."

Tahun ni aku ingat nak join korban, duit tak cukup. By the time duit dah ada, quota dah cukup. Ini la yang dinamakan rezeki ALlah, kalau dia nak bagi, dapat la, kalau tak, ada duit beribu pun, tak leh jugak nak beribadat. Nampak gayanya, byk lagi usaha aku kena buat utk dapat perkenanNya.

Petang, naik ke KL ngan Apek, hujan lebat sepanjang panjang jalan dari Kuantan sampai ke Gombak. Settle a few things kat KL, pas tu shoot ke KLIA, hantar Apek nak ke China. Lepas tu, singgah Gombak, jumpa best friend aku, si Iyut, sesambil pekena burger sebesar meja tak muat mulut nak kunyah. Around 12.30 am, aku shoot balik. Sampai R&R Temerloh lebih kurang pukul 1, aku stop sbb ngantuk sesangat, aku tertidur sampai pukul 5.00 am.

Aku sampai rumah kul 6 pagi, terus sambung tidur, sampai pukul 10.00. Bangun tidur, air pulak tak der. Time2 raya mcm ni boleh tak der air!! Ini yang rasa mcm nak tukar kerajaan nih!!. Makan, layan movie, pas tu tertidur balik. Bangun2 dah maghrib. SubhanALlah.

Tu la, byk sgt tidur, kan dah susah nak tidur mlm. Apa lagi, mengarang la....

Ciow.

No comments: