Singgoh Le Dulu Aok Yer

Tuesday, January 6, 2009

Shit Happened... Sometimes

Bila tahun baru datang, semua orang atau hampir semua org berharap kedatangan tahun baru akan membawa sinar baru dalam hidup. Sebab tu ramai org kata tahun baru harapan baru, tahun baru azam baru. Aku pun org jugak beb, so, aku pun lebih kurang cam tu la jugak. Harapnya, tahun 2009 ni, ada la rezeki lebih sikit utk aku. Ye la, kalau ada lebih, dpt la lebih utk anak2 aku. Aku ni tak kesah sgt, ada lebih tak der lebih pun, macam ni la jugak. Tapi utk anak2, aku kena gak usaha utk dptkan lebih. Ye la, budak2 dah makin besar, keperluan dah makin bertambah, makan pakai, sekolah semua.

But then, since first day tahun baru, sampai hari ni, nampak mcm makin suram jer. Hari pertama tahun baru, kerja aku sangkut. Sangkut yang memang dah tak leh nak recover balik. Kalau rugi sikit2 tak pe gak. Byk tu beb. Lebih RM300K tu sangkut tu. Itu Tauke yg rugi la. Bukan aku. Masalahnya, kalau Tauke dah rugi, byk sampai cam tu, aku pun kena gak la tempias. Payment aku pun sangkut sama. Bhgn aku tak la banyak, tapi lebih dr cukup la utk makan anak beranak 2 bulan. Lagi satu, kalau tauke dah rugi, kerja dah tak leh jalan, aku pun tak der kerja la. Bila tak der kerja, tak der la duit. Bila tak der duit, soru pun miss la brader.

Hari kedua tahun baru, keta pulak masuk workshop. Sampai ke hari ni tak kuar2 lagi. Patah kaki la aku. Terperap je la aku kat umah. Boring tahap kritikal peringkat ke 117 dah aku kat umah, nasib baik tak mati keboringan jer. Bayangkan dlm tiga empat hari ni, aku boleh layan sampai 10 movie. Itu tak masuk cerita Madagascar 2, Budak Lapuk, Alvin & The Chipmunk & Spiderman 1, 2, & 3 yg Kakak ngan Adik pasang tiap2 hari. Sampaikan bila dgr jer suara si Alvin tu, aku rasa mcm nak muntah, perut rasa mual, siap rasa nak pitam, nampak bintang2 kat keliling walaupun siang hari. Ngalahkan pempuan mengandung sulung anak kembar tujuh org. Moto buruk kat umah tu pun rosak gak. Settle anak sekolah, tolak motor gi kedai pomen, tengahari tadi baru siap. Wokeh, boleh gi opis.

Tak dan nak gerak gi ofis, customer sms, frame pintu bilik karaoke dia tak pasang lagi. Adussss... berasap kepala aku. Takkan semua benda tak leh gerak kalau aku tak der. Tak kan semua benda aku nak kena junjung atas batu jemala patik. Dah dua minggu tak setel lagi. Bukan kerja susah pun. Itu pun nak kena tunggu aku jugak ke? Itu yg belum sampai ofis dah ada yang kena maki ngan aku tu. Tension beb....

Tak tau la aku. Kadang2 rasa putus asa tu dtg jugak menjengah, tapi bila kenangkan budak dua org kat rumah tu... hmmm... ntah la. Apa nak buat beb, amanah Tuhan tu. Tak guna kalau semayang tonggang tonggek, baca qur’an tiap2 mlm, siap baca terjemahan ngan tafsir lagi, tapi kalau tanggungjawab utk anak tak selesai, tak sampai hujung jugak hidup kita nih. Masa buat tak ingat dunia, dah ada nih, mula la pening kepala, kan? So, dimanakah anak2 anda sedang berada, atau anda sekadar tidak ambil peduli.... iklan la pulok..

Perut dah irama malaysia dah ni. Kalau irama malaysia ni, nak kena carik nasik nih. Aku carik nasik dulu la. Lapar2 ni, aku cepat naik angin, kalau aku naik angin, nanti aku jugak yang susah. Baik aku gi makan.

Ciow.

No comments: