Singgoh Le Dulu Aok Yer

Monday, August 29, 2011

SALAM AIDIL FITRI 2011

Assalamualaikum wbt.

Rumah dah kembali sepi. Kak Ani the whole family dah gerak ke Jengka pukul 10 tadi. Teh sekeluarga balik Terengganu. Tingga laku ngan anak-anak, dengan Ayah Su. Esok dah nak raya, malam ni sunyi dan sepi...  tahun ni semua ahli keluarga balik rumah mertua diorang. Yang tak de mertua, duduk la rumah ni, sambut raya sendiri-sendiri.

Dulu, masa arwah mak dan ayah ada, kami gilir-gilir supaya sentiasa ada adik beradik kat rumah ni di pagi raya. Bila Arwah Ayah meninggal tahun lepas, adik beradik tukar jadual. Tahun lepas semua orang raya kat sini, tahun lepas tu, semua orang balik rumah mertua. Dengan cara tu, kami dapat berkumpul adik beradik pada pagi raya setiap dua tahun.

So, tahun ni, semua orang balik rumah mertua. Aku ngan Ayah Su yang tak de mertua ni je la yang tinggal. Kami-kami je la. Mcm ni la anak yatim piatu. Mak tak de, ayah tak de. Bini pun tak de. Sebbaik anak-amak ada. Kalau tak der jugak, ntah la. Lagi baik tutup pintu, duduk depan tv je sambut raya.

Harap-harap, anak-anak cukup dengan persiapan raya yang dah disiapkan. Harap-harap diorang tak rasa kekurangan. Syukur Alhamdulillah, dari segi material, Allah bagi lebih tahun ni, lebih dari tahun lepas. Dapat la lebih sikit untuk anak-anak. Lain dari material, dari segi rasa, feel tu mungkin kurang sikit la kut.. Harap-harap diorang OK. 

Syukur jugak, sbb adik-beradik sudi singgah kat rumah ni sblm balik rumah mertua masing-masing. Dapat la jugak rasa kemeriahan malam raya. Dapat jugak bersalaman dan bermaafan dengan ahli-ahli keluarga. Dapat jugak bagi duit raya kat semua. Walaupun tak banyak, yg penting feel tu ada. 

Tamat Ramadhan, tak banyak yang dapat aku sedekahkan untuk Arwah Ayah dan Mek. Sekadar sedikit bacaan Al-Qur'an dan doa semoga mereka berdua diampunkan dosa, dilapangkan kubur, dijauhkan azab kubur, dipermudahkan hisab dan ditempatkan di syurga bersama orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Untuk semua, Selamat Hari Raya. Saya mohon maaf, andai sepanjang perjalanan hidup saya ni, ada mengguris hati dan perasaan. Salah silap mohon ampunkan, halalkan juga segala yg perlu. Saya ini manusia biasa, tak sempurna, tak lepas dari salah dan silap. Semoga Allah membalas segala kebaikan anda dengan kebaikan yang berlipat ganda. Dan semoga anda semua terus diberkati dan dirahmati, kekal bahagia dunia dan akhirat.

1 comment:

Sham Ismail said...

Salam. Idi... jatuh airmata bila baca post ni. Semoga Allah permudahkan kita semua dalam semua urusan hendaknya.