Singgoh Le Dulu Aok Yer

Thursday, July 23, 2009

Trip To Ipoh

Teh Man ada kerja kat Ipoh. Perlu bantuan sbb tak tahu mana hala nak tuju. So aku call Datuk Bandar Ipoh, Dato' Haji Haji Mohd Azizal Shubali (haji tu mmg dua kali sbb dlm ramai2 kawan aku, dia sorg jer yang dah lepas ke Mekah dua kali. Kitorg panggil dia Haji Double) mintak bantuan. Dato' Haji Double kata, aku kena dtg sekali bawak adik aku tuh mengadap dia.
Lepas selesai kenduri Jemi kat Merapoh, aku ngan Teh Man terus shoot ke Ipoh. Dari Merapoh, turun ke Raub, pas tu naik ke Bukit Fraser. Sepanjang hayat, ni la kali pertama aku lalu jalan tu. Memang dekat kalau dibandingkan nak lalu ikut Highway Karak tu. Dari Raub sampai ke Kuala Kubu Baru lebih kurang 55 km je. Dekat la tu. Tapi jalan dia... macam ular kena palu, bengkak bengkok. Sebelah bukit, sebelah lagi gaung. Tak de penghadang tepi lagi. Kalau rendah tak pe jugak, dalam tu beb. Kalau tanker minyak jatuh pun org tak nampak kat bawah tu. Siap ada tanah runtuh lagi. Dah la sempit, kalau selisih lori ngan lori, mat rempit kat tengah gerenti mati... Untuk Mat2 Rempit dan kaki2 drift yang nak layan lap, aku propose korang pakai jalan ni. Memang layan.
Dari Kuala Kubu, naik ke Tanjung Malim, masuk Highway PLUS terus ke Ipoh. Sampai Ipoh straight gi rumah Dato' Haji, sampai lebih kurang dalam pukul 8.30 mlm. Sihat Dato' Haji aku tu. Alhamdulillah. Azharudin (aku pun tak ingat nama betul dan nama penuh dia, cuma dari dulu aku duk panggil dia Ayam) pun ada, duduk sekali, skrg kerja kat RHB Securities. Nampak dah betul2 steady dah mamat dua org ni.
Malam tu kami keluar, Dato' Haji ngan Ayam tunjukkan jalan utk ke tempat Teh Man nak berurusan esoknya. Tak la susah sgt. Since Adik aku ni mmg bermasalah nak mengingat jalan, esoknya, aku jugak la yang bwk dia ke sana ke mari. Ding dong ding dong, kena stay sampai hari Rabu. Alamak, laptop tak bawak, masak aku ni. Semua urusan kerja kat dalam tu, susah nak wat kerja dlm telefon kalau tak de laptop. Bukannya aku ingat semua data.
Selasa, Teh Man pergi kerja bawak keta sendiri. Dato' Haji tinggalkan kunci moto utk aku bergerak. Dan perkara yang aku takuti pun hampir terjadi.... Kan aku dah kata data company semua kat laptop. Bos keluar cek lebih dari balance. Caca marba aku sekejap... Nasib baik sempat call suruh hold cheque tu sampai aku balik. Kalau tak jahanam.
Yang adik aku ni pulak, pagi2 hari dah call aku, sesat jalan la pulak. HAhahaha... Aku agak dah. Petang nak balik, sesat lagi. Rabu pagi sesat lagi, tghari dia settle kerja. Melepak dia kat luar rumah, sbb kunci aku rumah aku bwk. Aku pulak, ngan Ayam dan Dato' Haji gi lunch kat bandar Ipoh. Petang, dalam pukul lima shoot balik Kuantan. Aku drive sepanjang jalan, macam masa nak dtg hari tu. Tak harap aku ngan adik aku tu bwk keta.
So, it's like a vacation for me since I've never took a leave since new year. And that was the first time aku keluar dari Pahang utk tahun 2009. Sadisnya....
"Pendek kata, selagi belum tutup mata, kerja, kerja, kerja...."

No comments: