Singgoh Le Dulu Aok Yer

Wednesday, December 14, 2011

KUANTAN CLOSE VOLLEYBALL TOURNEY 2011

Dua minggu selepas bawak budak2 student pergi main volleyball di UM, last weekend aku bawak diorang  pergi main tournament Kuantan Close 2011.  This time around, aku campurkan team tu dengan a few staff dan one of their coaches utk kuatkan team. Though tak byk training bersama, we've made quite a team jugak la.


Belakang : Boy, Aizad, Daing, Mirul
Depan : Nik, Angah, Shahid, Yusri, Abang, Hakim, Yusri (Abang tubuh kattang...hehe), Epul, me & Edi


Keputusan Pertandingan

Peringkat kumpulan

1st game      - lwn YPPH (Juara bertahan) - kalah (2-0)
2nd game    - lwn TSMJ                            - menang (2-0)
3rd game     - lwn X-MAKSAK (Naib johan tahun lepas) - menang (2-1, penuh emosi dan kontroversi... hehehe)

Pusingan kedua

1st game    - lwn TPBVC  - menang (2-0)
2nd game   - lwn UMP      - kalah (2-0, lagi sekali ...)

Penentuan tempat ke-3 & 4


Lawan Titanz - Kalah (2-1)

Dapat No 4 jer.... Frust? Pasal result, yes, a bit. Could have been better, but... dah rezeki sampai situ je, nak buat mcmana. They've played their best, did their best. Tak pe la.. Yang lebih aku frust sebenarnya pasal politik persatuan bolatampar kuantan ni, tak habih2 dari dulu. Mcm2 hal... Susah kalau individu2 dlm persatuan meletakkan kepentingan peribadi di hadapan.

When we met team X-MAKSAK, tiba-tiba ref bawah tukar orang. Tak lama lepas tu, tgh syok leading, ref stop game, bincang kejap ngan scoresheet guy, pas tu panggil aku. Kata team aku tak daftar libero, tapi pakai libero, pas tu libero semalam lain, libero hari ni lain.. bla bla... so team aku salah, team belah sana protes. So dia kata, atas semangat kesukanan, dia bagi aku kalah 25-0 set pertama. So terus main set kedua, kalau kalah, team aku out. Kalau menang, main rubber set.

Ingatkan keputusan tu akan buat budak2 tu down, rupanya terbalik. Budak2 aku jadik lebih bersemangat dan pulun main sesungguh hati. Kami menang dengan bekas2 pemain MAKSAK, Naib Johan tahun lepas. Dan dengan kekalahan tu, team tu terkeluar terus dari pertandingan... puas hati aku.

Masa set kedua, ref bawah yang komplen tadi tukar naik jadik umpire. Masuk set ketiga, ref bawah yang asal tadi masuk semula. Aku kenal ref tu, dan aku tau dia jenis yg adil. Set ketiga siap gaduh pulak umpire ngan ref bawah.. Sehari lepas tournament habis, baru aku tahu, rupanya ref yg komplen tu yang bawak team tu. Sbb tu  dia buat mcm2 hal nak bagi team dia menang ngan aku dan mengelakkan team dia terkeluar. 

Macam ni punya manusia pun wujud lagi rupanya. Depan kami bukan main manis ayat tutur bahasa. Dalam hati Tuhan je yang tau...

Ada banyak lagi internal problem dlm persatuan ni rupanya. Tak der pun perubahan since aku berenti main volleyball 2003 dulu. Aku berenti dulu pun sbb kena aniaya dengan persatuan. Ingatkan, lepas 10 tahun, keadaan dah berubah, rupanya sama jer. 

Kalau mcm ni la gayanya, mmg tak maju la volleyball kat Kuantan ni. 10 tahun dulu, kalau menang di Kuantan, senang2 boleh conquer Pahang. Sekarang ni, menang di Kuantan, belum tentu boleh lawan dgn team2 dari Bera, Temerloh dan Lipis. Means that, daerah lain dah lebih maju dlm game sedang Kuantan masih di tampuk lama....

2 comments:

JALAN REBUNG said...

terbaik bro ,

hang kat mana la ni , tempat lama lagi ke ???

Idi said...

Salam BB.

Aku kat IKIP, Kuantan since mid 2010, berkat doa kawan2 semua.

Semangat balik main volley since budak2 ni duk ajak join diorang.. Sajer buar release tension bro, tak sehebat hang main rugby.. hehe